نُد آکادمی > آموزش شبکه > تحول کسب و کار شما با voip
voip

تحول کسب و کار شما با voip

1403-07-23

Voice over Internet Protocol (VoIP) یک فناوری است که به شما امکان می‌دهد با استفاده از یک اتصال اینترنت پرسرعت به جای خط تلفن معمولی (یا آنالوگ)، تماس صوتی برقرار کنید. برخی از خدمات VoIP ممکن است فقط به شما اجازه دهند با افرادی که از همان سرویس استفاده می‌کنند تماس بگیرید، اما برخی دیگر ممکن است به شما اجازه دهند با هر کسی که شماره تلفن دارد تماس بگیرید – از جمله شماره‌های محلی، بین‌شهری، موبایل و بین‌المللی. همچنین، در حالی که برخی از خدمات ویپ فقط روی کامپیوتر یا تلفن VoIP خاص کار می‌کنند، خدمات دیگری نیز وجود دارند که به شما امکان می‌دهند از یک تلفن سنتی متصل به یک آداپتور ویپ استفاده کنید.

Voip آموزش

VoIP چگونه کار می کند؟

خدمات VoIP صدای شما را به یک سیگنال دیجیتال تبدیل می‌کنند که از طریق اینترنت منتقل می‌شود. اگر با یک شماره تلفن معمولی تماس می‌گیرید، سیگنال قبل از رسیدن به مقصد به یک سیگنال تلفنی معمولی تبدیل می‌شود. ویپ به شما امکان می‌دهد که مستقیماً از یک کامپیوتر، یک تلفن VoIP خاص، یا یک تلفن سنتی متصل به یک آداپتور ویژه تماس بگیرید. علاوه بر این، نقاط دسترسی بی‌سیم (Wi-Fi Hotspots) در مکان‌هایی مانند فرودگاه‌ها، پارک‌ها و کافه‌ها به شما امکان می‌دهند به اینترنت متصل شوید و ممکن است استفاده از خدمات ویپ به صورت بی‌سیم را نیز فراهم کنند.

Voip آموزش

برای راه‌اندازی سیستم VoIP به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

برای یک راه اندازی ساده، شما فقط به یک اشتراک از ارائه‌دهنده ویپ کسب و کار خود و یک دستگاه برای برقراری تماس نیاز دارید. این دستگاه می‌تواند یک تلفن رومیزی، یک نرم‌افزار VoIP روی لپ‌تاپ یا یک اپلیکیشن VoIP روی گوشی همراه شما باشد.

با فرض اینکه شما قبلاً اتصال اینترنت پهن‌باند و یک روتر دارید، به هیچ تجهیزات دیگری برای ویپ نیاز ندارید.

تفاوت بین VoIP  و LandLine

فناوری VoIP امکان برقراری تماس‌های صوتی با کیفیت بالا از طریق اینترنت را فراهم می‌کند و با استفاده از ویپ ، مدیریت آن از طریق فضای ابری انجام می‌شود، بنابراین نیازی به نصب یا مدیریت در محل نیست. زمانیکه نیاز به اضافه کردن یا تغییر کاربران دارید، این کار به سادگی از طریق نرم‌افزار انجام می‌شود.

واضح‌ترین تفاوت این است که ویپ از اینترنت برای برقراری تماس استفاده می‌کند، در حالی که Landline از سیم‌های مسی استفاده می‌کنند. این بدان معناست که تماس‌های VoIP را می‌توان در هر جایی که اتصال اینترنت وجود دارد برقرار کرد، در حالی که تماس‌های خطوط ثابت به مناطق جغرافیایی خاصی محدود هستند.

علاوه بر این، سیم‌های مسی به اندازه کابل‌های فیبر نوری کارآمد نیستند.

کسب‌وکارها، ویپ را ترجیح می‌دهند زیرا بدون نیاز به راه‌اندازی یک سیستم خصوصی و گران‌قیمت در محل (PBX: Private Branch eXchange )، تماس بهتری و طیف وسیع‌تری از امکانات را ارائه می‌دهد.

مزایا و معایب سیستم VoIP

مزایا سیستم VoIP

  1. هزینه کمتر کاهش هزینه‌های تماس با ارتباطات داخلی و اینترنتی تا 50٪؛ همچنین کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات در محل.
  2. صدای باکیفیت اتصال به اینترنت امکان تماس با کیفیت HD را فراهم می‌کند؛ ابزارهای مدیریت مشکلات احتمالی شبکه را بررسی می‌کنند.
  3. ویژگی‌های پیشرفته ارائه ویژگی‌های پریمیوم مانند منشی خودکار، ضبط تماس و صف‌های تماس بدون نیاز به نصب افزونه‌های گران‌قیمت برای کسب‌وکارها.

معایب سیستم VoIP

تنها نقطه ضعف واقعی استفاده از ویپ به جای سیستم تلفن سنتی این است که کیفیت تماس شما به اتصال اینترنتی شما وابسته است. قبل از انتقال به ویپ، مطمئن شوید که اتصال اینترنت خود را بررسی کرده‌اید.

بهترین ویژگی های سیستم تلفن VoIP

 در اینجا محبوب‌ترین ویژگی‌های ویپ که کسب‌وکارها از آن لذت می برند آورده شده است.

  • اپلیکیشن‌های موبایل و دسکتاپ به شما این امکان را می‌دهند که از سرویس تلفن VoIP خود بدون نیاز به دستگاه ویپ استفاده کنید.
  • با تشکر از کدک‌های(codecs) طراحی شده برای کیفیت بالا، هر تماس ویپ بر روی یک اتصال اینترنت پایدار از کیفیت تماس HD بهره‌مند می‌شود.
  • Unified Communications as a Service (UCaaS) ترکیبی از روش‌های ارتباطی مختلف، از جمله پیام‌رسانی فوری، تماس‌ها و ویدئو کنفرانس‌ها را در یک پلتفرم واحد ارائه می‌دهد. با ویژگی‌هایی مانند ضبط تماس، گزارش‌گیری و صندوق صوتی، Unified Communications مرحله‌ای فراتر از VoIP است.
  • استفاده از VoIP به این معنی است که همه چیز در حین انتقال، رمزگذاری شده است. هیچ‌کس به مکالمات شما دسترسی ندارد، تنها به متا دیتا (MetaData) دسترسی دارد.

آموزش های VoIP در آکادمی ند، به شما آموزش می دهند که چگونه سیستم‌های ویپ (Voice over IP) را از ابتدا راه‌اندازی و پیکربندی کنید. مباحثی که در این دوره آموزش داده می شود به شرح زیر است:

  1. تسلط بر اصول پایه و مفاهیم اساسی ویپ
  2. پیاده‌سازی و مدیریت سیستم‌های ویپ
  3. نصب نرم‌افزارهای ویپ 
  4. تنظیمات تجهیزات شبکه، و بهینه‌سازی عملکرد سیستم برای کیفیت صدای بالا

با پایان این دوره، شما قادر خواهید بود به صورت مستقل سیستم‌های ویپ را به‌طور کامل مدیریت و مشکلات احتمالی را حل کنید.

سوالات متداول

  1. VoIP چیست؟
    Voice over Internet Protocol (VoIP) یک فناوری است که به شما امکان می‌دهد با استفاده از یک اتصال اینترنت پرسرعت به جای خط تلفن معمولی (یا آنالوگ)، تماس صوتی برقرار کنید.
  2. VoIP  چگونه کار می کند؟
    خدمات ویپ صدای شما را به یک سیگنال دیجیتال تبدیل می‌کنند که از طریق اینترنت منتقل می‌شود. اگر با یک شماره تلفن معمولی تماس می‌گیرید، سیگنال قبل از رسیدن به مقصد به یک سیگنال تلفنی معمولی تبدیل می‌شود
  3. مزایای VoIP  چیست؟
    هزینه کمتر – صدای باکیفیت – ویژگی‌های پیشرفته – تماس‌های بین‌المللی ارزان

 

آخرین اخبار
نصب و راه اندازی شبکه

دیگر برای نصب و راه اندازی شبکه خود

voip

تحول کسب و کار شما با voip

شبکه‌های کامپیوتری

همه چیز درباره شبکه‌های کامپیوتری : راهنمای جامع

امنیت شبکه

امنیت شبکه | راهی مهم برای مقابله با

جدید‌ترین دوره‌هاNo products found in this category1.